Mosty

Paul „Coach“ Wade ve své proslulé knize Trénink vězně píše, že kdyby měl vybrat jediný cvik, který by měl cvičit naprosto každý, byl by to most.

Po několika letech, kdy se kalistenice věnuji jako student i trenér s tímto tvrzením naplno souhlasím.

Důvod je jednoduchý. Až znepokojivě vysoké procento lidí, se kterým se setkávám, nějakým způsobem bolí záda, hlavně v oblasti beder. A teď nemluvím o lidech nad šedesát let, lidech, co by prodělali nějaké zranění anebo lidech, co by byli nuceni na zádech tahat těžká břemena. Bavím se tu i o zdravých jedincích ve věku kolem třiceti let.

Moje mnohokrát ozkoušená rada na bolavá záda?

Jednoduché: Začněte s mosty

Předpokládám, že na tyto stránky zavítají hlavně lidé, které cvičení zajímá. Ale pokud máte v okolí někoho, kdo cvičení nemůže ani cítit a trápí ho bolesti zad, zkuste ho naučit dělat krátké mosty. Dvě minuty tohoto cviku dvakrát týdně a bolest zad bude pryč.


Důvody, proč dělat mosty

  • Prevence a/nebo odstranění bolesti zad
  • Hluboké svaly zad, na které se mosty zaměřují , tedy vzpřimovače páteře, chrání vaši páteř. Vaše páteř chrání vaši míchu. A proč je dobrý nápad co nejlépe chránit svou míchu snad psát nemusím.
  • Most je úžasně všestranný cvik. Kromě vzpřimovaču páteře si na svoje přijdou také ruce, nohy, ramenní pletenec a hýžďové svaly.
  • Most je protiváha jednostranného předklánění, které provází každého z nás v rámci každodenních činností a během cvičení mostů se krásně protáhnou svaly celé přední části těla.
  • Most je také skvělý úvod do světa inverzí, neboli pozic „vzhůru nohama“. Není to samzřejmě stojka, ale v úplném mostu jste hlavou dolů a když si na to vaše tělo zvykne, bude se mu se stojkami seznamovat lépe.

Tak, teď už víme proč mosty dělat. Pojďmě se podívat, jak na to.


Jak s mosty začít

Málokterý dospělý člověk dokáže udělat most. To platí i pro lidi, co cvičí na strojích nebo s činkami. Oproti tomu dětské hřiště vám poskytne jiný pohled na věc: děti bez problémů dělají mosty ze stoje do stoje a ani nevnímají, že by cvičily. Berou to prostě jako hru.

Proč tu píšu o dětech? Důvod je jednoduchý: abych vám ukázal, že lidské tělo je stvořeno k tomu, aby každý z nás most bez problémů udělal. Jediný důvod, proč to většina dospělých nesvede je ten, že se přestali dostatečně pohybovat a pro většinu z nich to není ani tak problém síly jako ztuhlosti zad a kyčlí.

Dobrá zpráva je, že to, co zapomnělo, se tělo dokáže opět naučit. Stačí mu k tomu dát dostatek pravidelných impulzů a nějaký ten čas.

Takže se nikam nežeňte a ten čas tělu dejte. Podívejte se na základní varianty mostů a začněte cvičit krátký most a další lehké varianty, jejichž povaha je hlavně terapeutická.  A potom? Vaše záda přestanou bolet a snad budete mít i chuť je dále posílit. Postupujte dále po řetězci cviků a vaše záda postupně zesílí a zocelí se tak, že už vás ztuhlost ani bolest nikdy trápit nebudou. A k tomu jako bonus dokážete pár pěkných kousků, jako třeba most ze stoje do stoje, což je impozantní podívaná.

Mosty: základní variace

Mosty: pokročilé variace

zpět