Kalistenika – úvodní informace

Kalistenika je vlastně souhrnné pojmenování pro cvičení výhradně s využitím vlastního těla  a jeho váhy. Pro tyto cviky lze nalézt i jiné názvy, samotný název „kalistenika“ je možno psát také „kalisthenika“, anglické slovo je „calisthenics“, nicméně původ tohoto slova je v řečtině, kde slovo kallos znamená „krása“ a sthénos znamená „síla“.

Kalistenika je funkčně silový trénink, což znamená, že jejím hlavním cílem je rozvíjet skutečně využitelnou sílu a schopnost ovládat vlastní tělo, ať už to znamená odtáhnout se od země, přitáhnout se někam, dokázat udělat most ze stoje anebo chodit po pokoji po rukou.

Kalistenika je vhodná pro každého, kdo se chce vyrýsovat, získat funkční sílu, rozvíjet svůj smysl pro rovnováhu a zároveň cvičit zdravě. Provádí-li se cviky s vlastní vahou správně, zodpovědně a s dostatečným respektem k vlastnímu tělu, kalistenika je naprosto bezpečná a šetrná k šlachám, vazům a kloubům, dokonce může posloužit v rámci rehabilitace starých zranění (o tom více v budoucím článku).

Kalistenika představuje minimalistický přístup ke cvičení, protože k provádění jednotlivých cviků není potřeba žádné vybavení, tedy alespoň teoreticky. V praxi bude asi každý z nás cvičit série shybů raději na hrazdě, než na větvi stromu nebo na římse, i když ta možnost tu je a přináší zajímavé nové výzvy.

Pořád to ale znamená, že (s výjimkou hrazdy) nepotřebujeme nic. Mně tento aspekt kalisteniky skutečně imponuje, proto nevyužívám různé pomůcky pro cvičení s vlastní vahou, jako jsou závěsné systémy TRX, kettlebells, vesty se závažím apod. Pro zpestření tréninku proč ne, ale jako jádro této metody slouží výhradně manipulace s vlastní tělesnou vahou.

zpět