Jak se trvale zlepšovat

Tajemství, jak dosáhnout na ty nejúžasnější kousky pokročilé kalisteniky není ve skutečnosti nijak složité. Jsou potřeba jen tři věci:

Trpělivost, disciplína, jež umožní vytrvat, a správná technika.

Tím prvním každý neoplývá, já sám od sebe určitě ne, ale zrovna kalistenika vás trpělivosti dokáže naučit.

Trpělivost je totiž velmi důležitá. Z výše zmíněných pojmů je snad nejdůležitější. I cvičenec, jehož hrubá síla by mu umožnila provádět hned cviky vyšší obtížnosti, se musí obrnit trpělivostí a začít se cviky obtížnosti nižší, i když třeba na vyšší počet opakování. Nejsou to totiž jen svaly, kdo se cvičení účastní, jsou to také klouby, vazy a šlachy a právě pro ty je nejdůležitější, aby si na námahu zvykly, a také jim to trvá o něco déle, než svalům.

Progresivní kalistenika je naprosto bezpečné a zdravé cvičení, ale je třeba dát tělu dostatek prostoru zesílit celkově, ne jen v rámci svalové soustavy. A tělo skutečně časem díky opakovaným impulzům zesílí a nervová soustava si zvykne na nové cviky a neznámé pohybové vzorce. Musí to však být v jeho vlastním rytmu. Nespěchejte na něj a nedávejte si deadliny.

K zesílení a utužení celkového pohybového aparátu napomůže správná technika provádění cviků a disciplína, s níž cvičenec cviky provádí pravidelně a ne více ani méně často, než by měl.

Třeba se vám dnes nechce. Třeba má fitko zavřeno a venku je zima. Ale když ten pocit překonáte, budete rádi. Pokaždé.

Vraťme se ještě k roli trpělivosti. Cviky pokročilé kalisteniky, jako dřep na jedné noze, lidská vlajka (human flag), muscle up a další jsou jen o překonávání vlastních hranic. Zkoušíte lehčí verze, zlepšujete se a opakovaně testujete, jestli „už jste tam“. Buď se vám to zrovna dnes podaří anebo ne.

A ne každý den budete ve vrcholné formě. Nový rekord v rámci počtu opakování nebo prvního provedení těžkého cviku, které se vám podařilo dát v neděli, se nemusí v úterý povést zopakovat. Záleží to na milionu věcí: jak jste se zrovna vyspali, co jste jedli, kdy a co jste naposledy cvičili, v jaké jste náladě, jaký je venku tlak atd. atd. a jak to na  vás všechno dohromady působí.

Musíte být trpěliví a dát vašemu tělu čas. Nesnažte se udřít a nadávat si, pokud něco zrovna nejde. Cvičte hlavně bezpečně a neunavujte se do úplného dna. Mít cíl je super, ale hlavní je užívat si cestu k němu a vyždímat z ní maximum.

Další věc, co je velmi důležitá je nesrovnávat se s ostatními. Cvičit ve více lidech je skvělé. Všichni mají společného koníčka a vládne přátelská atmosféra, která vás může vyhecovat k lepším výkonům. Pokud se ale stane, že je někdo dál než vy, nesmí vás to frustrovat ale naopak inspirovat. Cviky pokročilé kalisteniky vypadají na pohled jednoduše, jakmile je někdo ovládne, ale věřte tomu, že pokud někdo předvede lidskou vlajku nebo jednoruční shyb, musel na to tvrdě, trpělivě a dlouho trénovat.

Také je třeba pamatovat, že každý máme trochu jiné dispozice. Je to jako ve škole – někomu šla matematika, někdo krásně kreslil. V kalistenice je to stejné. Někdo má vrozený smysl pro rovnováhu a stojky mu půjdou hned, někdo se k nim bude muset dostat postupně. Jeden potřebuje k ovládnutí nového pohybového vzorce měsíce, druhý roky.

Rozhodně ale není nic špatného na tom si dosažení vytouženého cíle více vydřít. Pamatujte, že kalistenika a ego nejdou dohromady. Nikdy nezapomeňte, že s nikým nezávodíte a jediný, s kým byste se kdy měli srovnávat, jste vy sami. Budete-li se srovnávat s ostatními, může vás to zbytečně frustrovat a cvičení nakonec přestat bavit. A to by byla věčná škoda.

Cvičte s radostí a užívejte si to. Každý trénink, ať už se daří lépe nebo hůře vás v dlouhodobém horizontu posílí.

Jak to tedy shrnout?

Dejte tělu pravidelné impulzy skrze trénink a dostatek času a  ono zvládne vše.

S pomocí trpělivosti, disciplíny a správné techniky každý postupně zjistí, že se po kousíčkách zlepšuje. Každý si všimne, že to, co bylo kdysi jeho nejlepším výkonem, se stalo výkonem průměrným a že najednou usiluje o svůj nový nejlepší výkon. Myslím to vážně, skutečně každý.

Trpělivost, disciplína a správná technika výsledky přináší. Jinak to totiž ani nejde.

zpět